Groener leven: geen shampoo meer gebruiken [update 3]

Om meteen maar met de deur in huis te vallen: helemaal no poo ben ik niet meer. In mijn laatste update had ik het een keer met natriumbicarbonaat en appelazijn gewassen en de keer daarna met alleen appelazijn. De natriumbicarbonaatmethode ging erg goed, maar ik ging na het lezen van een aantal horrorverhalen over de PH-waarde van het goedje toch twijfelen of dit wel de juiste keuze was. Het wassen met alleen appelazijn zorgde voor een wat slap bosje haar, wat al snel weer vet werd. Wat nu?

Hoera voor het delen van experimenten, want daardoor krijg je nog eens nuttige tips! Op Twitter reageerde Aukje op mijn laatste update, vooral omdat ze getriggerd was door de bicarbonaat-heeft-mijn-haar-verwoest-verhalen. Zij wast het al een jaar met een shampoo van Zuivere Zeep. In deze shampoo zit onder andere natriumbicarbonaat en azijn. Tot nu toe beviel de shampoo haar goed. Natuurlijk klikte ik even door naar de site. Eliane en Kirsten verkopen op zuiverezeep.nl ecologische wasmiddelen en verzorgingsproducten die ze zelf ontwikkelen en maken. Een van de producten is de shampoo Heavenly Haircare. Het is verkrijgbaar voor normaal of vet haar, met verschillende geuren. Ook is er een anti-roosvariant.

In de shampoo zit: aqua, decyl-glucoside, Savon de Marseille, honing, sheaboter, natuurazijn, natriumbicarbonaat, xantaangom en aromatische/etherische olie. Ik vond vooral de decyl-glucoside wat ‘eng’ klinken, maar dat blijkt gewoon een stofje te zijn dat gewonnen wordt uit maïs en kokos. Omdat de shampoo biologisch afbreekbaar is en geen gekke stoffen bevat, heb ik een proefflesje besteld. Ik heb mijn haar nu twee keer met de shampoo voor normaal haar gewassen en het was héérlijk! Het schuimt, het ruikt prettig, het masseert lekker en mijn haar maakte dat fijne squeaky-geluid: schoon! En ook het resultaat na het wassen mag er zijn: het valt soepel, is goed door te kammen en het glanst. En het allerfijnste: ik hoef nog steeds maar één keer per week mijn haar te wassen, waarvan ik het een aantal dagen los kan dragen. Pas op de dag voor de haarwasdag wordt het echt te vet bovenop.

Schoon haar :) Met oude bril én nieuwe bril (rechts)
Schoon haar 🙂 Met oude bril én nieuwe bril (rechts)

Als het goed is, is er nu een grote fles shampoo naar mij op weg. Ik wil deze shampoo een tijdje proberen en kijken of mijn haar er zo goed op blijft reageren. Ik vraag me af of de hoge PH-waarde van de natriumbicarbonaat teniet wordt gedaan door het meteen te mixen met de azijn en andere stoffen. Dat zou namelijk erg fijn zijn! Sowieso denk ik dat het niet zoveel kwaad kan zolang ik mijn haar maar één keer per week blijf wassen. En ik ga proberen om het nog wat langer te rekken als dat lukt, één keer in de tien dagen wassen zou helemaal mooi zijn. Tot zover mijn spannende haarwasavonturen 😉 Mocht ik het toch weer eens op de heupen krijgen en wat anders proberen, dan laat ik dat uiteraard weten.

 

4 comments

  1. Helaas is de website van zuivere zeep iig vandaag niet te bereiken. Dan moet ik maar eens een bezoekje aan de ecowinkel brengen.

    En bedankt voor al je andere tinyhouse tips. Ik ben momenteel ook druk met uitzoeken en ontwerpen en inderdaad is de waterinstallatie en voldoende stroom in de winter het lastigste dus ben benieuwd wat uiteindelijk jullie oplossing wordt.

    Like

Geef een reactie

