Wennen aan minder ruimte: van twee naar één kledingkast

Zijn kleding en mijn kleding hadden hun eigen kast. Ik eentje met drie deuren: twee voor het hanggedeelte en één voor het leggedeelte. Zijn kast was al iets bescheidener: twee deuren waarachter een hanggedeelte én klein leggedeelte schuil gingen. Om beter in te kunnen schatten hoeveel kleding we samen hebben én om alvast te wennen aan minder ruimte, besloot ik zijn kleding in mijn kledingkast te leggen. Eh, onze kledingkast…

In deze video zag je dat ik al een flinke opruimslag heb gemaakt in mijn kledingkast. Er is een hele hoop weggegeven, weggegooid en naar de kledingbak van het Leger des Heils gegaan. Dat scheelde al veel ruimte in mijn kast. Fijn hoor, hangertjes die vrij heen en weer kunnen schuiven. Tot nu toe heb ik geen enkel kledingstuk gemist. Sterker nog, ik denk dat er nog wel wat meer items weg kunnen. En omdat we voor alle spullen die we aanschaffen de regel hebben dat een oud item weg moet, vult mijn kledingkast zich niet ‘ongemerkt’ weer op met items die achterin belanden en nooit meer het daglicht zien. Voor bijvoorbeeld de nieuwe spijkerbroek die ik vorige week kocht, hebben zelfs twee soortgenoten het veld moeten ruimen.

kledingkast_voor
Mijn kledingkast, voor het samenvoegen.
kast_gerbrand
Gerbrands kast

Ondanks het ruime gevoel in mijn kledingkast had ik toch wat bedenkingen of Gerbrands kleding een beetje gemakkelijk in te passen was. Je kunt zo’n kast natuurlijk tot de nok volproppen, maar dan staan we elke ochtend bij de kast te vloeken, omdat we weer iets niet kunnen vinden of dat er zo’n berg voor de stapel die je nodig hebt ligt dat het gewenste kledingstuk niet voor het grijpen ligt. Maar goed, in het tiny house hebben we ook geen zeeën aan ruimte of de mogelijkheid om een extra kast neer te zetten, dus ik stroopte mijn mouwen op en begon met het herindelen van mijn kleding. Voor Gerbrand wilde ik twee planken vrijmaken en een stuk van mijn hanggedeelte. Na wat schuiven, sommige kleding degraderen van hang naar leg en minder ruimte te gebruiken voor mijn stapeltjes had ik voor mijn gevoel voldoende ruimte om de kasten samen te voegen.

De overhemden op de hangertjes konden gelukkig moeiteloos naast mijn kleding gehangen worden. En doordat het alleen maar overhemden zijn, bleef eronder op de plank voldoende ruimte voor ons ondergoed (Marie-Kondo-gevouwen, in een mandje voor hem en een mandje voor haar), de sokken (die van een plastic box naar een linnen tasje verhuisd zijn), mijn lingerie, panty’s en maillots. Eerst lag daar ons beddengoed, maar dat heeft een nieuwe plek gekregen. Wel nádat ik de stapel met de helft verminderd had, want sommige lakens en dekbedovertrekken zijn sinds de verhuizing (bijna een jaar geleden) niet eens gebruikt. Het Haags Dierencentrum gaf aan dat ze deze goed kunnen gebruiken, dus daar breng ik ze binnenkort naar toe. Zijn flinke stapel met broeken (verminderd met twee oude broeken, die zijn in de kledingbak gegaan) en zijn truien pasten prima op de twee vrijgekomen planken. En al zijn t-shirts liggen nu voor de broeken. De stapel is laag genoeg om nog gemakkelijk bij de broeken te kunnen.

kast_na
De kast, na het samenvoegen.

Gelukt dus, het samenvoegen van onze kasten! Gerbrands kledingkast was binnen een minuut weg op Weggeefhoek 070 op Facebook. Extra bijkomend voordeel van deze opruiming: ik vond nog een ‘nieuwe’ winterjas van mij in zijn kledingkast. Een mooie jas die ik een paar jaar geleden gekocht heb in Berlijn, maar waar na een paar keer dragen in de regen witte kringen in zaten. Ik durfde de jas toentertijd niet te wassen, omdat ik bang was dat het alleen maar erger zou worden. Nu hing de jas dus al jaren ongebruikt in de kast, in Gerbrands kast zelfs…! Vandaag besloot ik hem op dertig graden te wassen. Ik droeg hem nu toch ook niet, dus als het mis zou gaan, was er geen man meer overboord. Maar de jas kwam stralend schoon uit de machine 🙂 Precies op tijd om een paar winterse buien mee te trotseren.

Opgeruimd hoekje :)
Opgeruimd hoekje 🙂

Er is veel ruimte vrijgekomen in de hoek waar Gerbrands kast stond. De stellingkast hebben we naar rechts geschoven (en meteen flink opgeruimd én ontspuld) en daarnaast is nu permanent ruimte voor het wasrek. Hoeft de was ook niet meer in de woonkamer te staan. Fijn!

3 comments

    • Goede en lastige vraag! Ik denk dat het grootste deel van onze kleding achter ons bed op het slaaploft komt. Ik denk dat ik nog wel wat kleding weg moet doen om het allemaal te laten passen, maar hoeveel ruimte we precies hebben, gaan we tijdens de ontwerpfase beslissen.

      Liked by 1 persoon

      • Ik ben benieuwd met hoeveel je zal eindigen! Ik heb zelf ook mijn kleren geminimaliseerd (manlief en ik delen eenpersoonskast waar ook onze lakens/dekens/sportgerei in liggen). Maar aangezien we hier te maken hebben met 4 seizoenen + werk/vrijetijd vind ik dat ik nog veel heb. Al denk ik niet dat ik met minder kan (op een paar jurken na die ik nog draag tot ze versleten zijn). Wanneer start de ontwerpfase?

        Like

Geef een reactie

