Groener leven: geen shampoo meer gebruiken [update 2]

Ik heb het gewassen en het was een verademing! Nee, ik heb het niet opgegeven, ik doe nog steeds fanatiek aan no poo. Maar ik was die vette lokken toch echt wel meer dan zat. Mijn haar voelde al zes weken vies aan en dat ging me erg tegen staan. Ik besloot het daarom te wassen met een alternatief middel.

Even zoeken op ‘alternatieve shampoo’  levert een hele rits aan middeltjes op waarmee je je haar schoon en gezond zou kunnen krijgen. Natuurlijke zeep, klei, ei, bier, kamillethee; je kunt je halve keukenkastje over je hoofd gooien. Maar de methode die het vaakst voorbij komt in combinatie met no poo is het wassen met natriumbicarbonaat (baking soda) en appelazijn. Baking soda hadden we al in huis gehaald voor een hummusrecept van Iris en bij de Marqt kocht ik een flesje peperdure appelazijn. Na nog een google-actie bleek dat toch echt niet de juiste appelazijn te zijn. Ik had natuurazijn met appel gekocht, in plaats van appelazijn. Oeps. Gelukkig had de Ekoplaza wél goed betaalbare biologische appelazijn, zodat ik aan de slag kon met dit haarwasexperiment. Het andere flesje gaat door de salade.

Voor de ‘shampoo’ los je een eetlepel baking soda op in warm water. De appelazijn werkt als een soort conditioner en meng je met een gelijk deel water. Ik ging dus de badkamer in met een glas wittige vloeistof en een colafles met waterige appelazijn. Voorzichtig goot ik de natriumbicarbonaat over mijn hoofd en masseerde het in. Ik voelde meteen een enorm verschil met het wassen met alleen maar water. Mijn haar voelde al snel schoon en squeaky en ik deed al een klein vreugdedansje. Bye bye vet haar! Ik heb het mengsel een paar minuten laten inwerken en daarna goed uitgespoeld. Daarna kwam het meest stinkende gedeelte van deze haarwasroutine: het spoelen met appelazijn. Pfoe, wat een lucht! Ook dit goedje wil je niet in de buurt van je ogen krijgen, dus de colafles was een slimme keuze, want zo kon ik het goed over mijn haar gieten. De azijn maakte mijn haar instant zacht, echt bijzonder! Het voelde aan alsof ik er conditioner ingesmeerd had. Even laten inwerken, heeeeeeel goed uitspoelen (die lucht!) en mijn haar was gewassen.

Ik was zo benieuwd hoe mijn haar zou zitten en aanvoelen. Het kammen ging erg soepel, de appelazijn doet zijn verzachtende werk echt prima. Mijn haar voelde heerlijk aan: schoon, soepel en zacht. Ik stonk wel heel erg naar azijn! Gelukkig trok deze lucht (bijna…) helemaal weg toen mijn haar eenmaal droog was. Ik was er zo blij mee! Het voelde zo fijn om na zes weken weer schoon, niet vet haar te hebben.

no_poo_3
De linker twee foto’s zijn op de dag dat het gewassen was, de rechter de volgende dag. Mijn haar is bovenop weer blond!

Ik heb het zo’n vier/vijf dagen los kunnen dragen en het zat prima. Daarna werd het bovenop weer wat vetter, maar natuurlijk lang niet zo vet als het na zes weken met alleen water was. Precies een week later heb ik het weer gewassen. Dat was afgelopen donderdag (het is nu zaterdag). Dit keer heb ik alleen appelazijn gebruikt, want Gerbrand liet me allerlei horrorverhalen over wassen met baking soda lezen. Het goedje schijnt een enorm hoge PH-waarde te hebben en dat is niet goed voor je hoofdhuid en haar. De appelazijn kan, ondanks dat verschillende sites dat wel beloven, deze hoge PH-waarde niet genoeg neutraliseren. En nadat ik deze veertig toepassingen voor baking soda las, waaronder dat het prima werkt om je toiletpot te reinigen, kon ik me goed voorstellen dat het misschien wat te agressief is voor mijn hoofd en haar. Alleen appelazijn zou ook moeten werken, dus dat probeer ik nu. Bij het wassen merkte ik meteen al dat dat fijne squeaky-gevoel er niet was. Na het drogen blijkt het inderdaad wat ‘zwaarder’ te vallen en nu, op dag 3, merk ik dat het bovenop al wat vetter wordt.

Ik ben dus nog zoekende naar de perfecte no poo-methode. Ik wil in elk geval mijn haar niet meer zo vaak wassen. Ik probeer het nu op één keer per week te houden. Als het dan te vet is om los te dragen, gooi ik het gewoon in een vlecht, staart of knot. Ik ga een tijdje de alleen-appelazijn-methode proberen om te zien of het daar schoon genoeg van wordt. De baking soda durf ik niet meer te gebruiken, ook al werkte dat echt fantastisch. Als de appelazijn niet voldoende werkt, ga ik nog wat anders proberen. Zo las ik bijvoorbeeld goede verhalen over een bepaald soort klei. Ik vind het de moeite waard om te experimenteren met alternatieve methoden en ben benieuwd wat uiteindelijk mijn ideale haarwasmanier wordt.

 

4 comments

  1. Leuke blog hebben jullie 🙂 Ben benieuwd hoe de vorderingen naar jullie tiny house zullen zijn! Over je haar wassen, ik heb het ook eens geprobeerd met zelfgemaakte shampoo. Vond ik toch niet zo’n succes. Ik probeer het ook zo lang mogelijk uit te stellen door bv. ook talkpoeder te gebruiken als het echt te vet is en ik het nog niet wil wassen (zit ook in droogshampoo’s). Misschien is dat nog een optie voor je! Ik was het ook 1x per week nu. Wel met ‘gewone’ shampoo.

    Like

    • Dank je! En ik heb al eens nagedacht over alternatieve droogshampoo idd, maïzena schijnt zelfs te werken!

      Vandaag kreeg ik via Twitter ook een goede tip: zuiverezeep.nl heeft een interessante shampoo. Daarvan heb ik een sample besteld. Ben benieuwd!

      Like

  2. Ik gebruik momenteel shampoobars, van het merk Pachamamaï, verkrijgbaar bij de webshop druantia.be, en ik ben er heel tevreden van. Af en toe ‘was’ ik het ook eens met klei, doet zo goed voor haar en hoofdhuid!

    Like

Geef een reactie

