Groener leven: geen shampoo meer gebruiken [update]

Ik ben nog nooit zo creatief met mijn haar geweest. Ik draag het in een losse vlecht, een rommelige knot op mijn hoofd, vlecht het in of draag het vast met een haarspeld. Best even wennen wanneer je eigenlijk altijd je haar los gedragen hebt. Maar dat is nu geen optie meer, zelfs op de wasdag draagt het eigenlijk niet fijn los. Ik was nu al een maand mijn haar niet meer met shampoo, hoe bevalt het me?

Om maar meteen met de deur in (een nog niet zo’n tiny) huis te vallen: ik vind het he-le-maal niet tof. Ik vind mijn haar al vier weken vies, het draagt en voelt helemaal niet prettig en ik zou het heel graag gewoon willen wassen. Met een hele grote lading shampoo. Als Gerbrand ’s ochtends zijn haar lekker staat in te zepen, kijk ik jaloers toe. Tja, waarom doe ik dat dan niet gewoon? Niemand die zegt dat het niet mag, ik bepaal zelf dat ik het niet wil wassen. Nou, omdat ik het doodzonde zou vinden om na vier weken met vet haar rondgelopen te hebben, het maar weer te gaan wassen, zonder dat ik echt gemerkt heb dat het werkt. Ik heb op verschillende blogs gelezen dat het wel zes weken tot twee maanden (!) kan duren voordat je hoofdhuid minder talg gaat produceren. Ik zou het heel stom van mezelf vinden om het dan ‘al’ op te geven na vier weken. En wat zijn nou twee maanden? Ik hou dus vol, maar niet van harte.

Ok, hoe ziet mijn haar er dan uit na een week niet wassen? Zo:

voor_het_wassen
Hier heb ik mijn hoofdhuid al gemasseerd en het vet verdeeld over de lengte van mijn haar. Je ziet hoe donker het bovenop is, het lijkt nat, maar het is vet.

Schoon?
Ik heb het in deze vier weken vier keer gewassen met alleen heet water. Het wassen is een heel proces en dat doe ik dan ook in het weekend, wanneer ik er genoeg tijd voor heb. Ik denk dat het me alles bij elkaar wel een uur kost. Eerst masseer ik de hoofdhuid, daarna ‘trek’ ik het vet tussen mijn vingers naar beneden en vervolgens borstel ik het goed door. Het wassen met het hete water neemt ook aardig wat tijd in beslag en is volgens mij niet tiny-house-proof. Er gaat behoorlijk wat heet water doorheen tijdens het wassen en ik denk niet dat we zoveel heet water kunnen missen/maken. Doordeweeks bespaar ik wel tijd en water onder de douche. Ik hoef me alleen in te zepen en dat af te spoelen. Na het wassen en koud naspoelen, wikkel ik een katoenen t-shirt om mijn haar om het te drogen. Vervolgens kam ik het met een grove, plastic kam voorzichtig door.

na_het_wassen
Hier heb ik het net gewassen. Het zit erg ‘plukkerig’ en kammen is lastig. Ook zie je dat mijn haar bij de wortels al vanzelf omhoog gaat staan: het is nu veel stugger dan toen ik het met shampoo waste.

Het meest vervelende vind ik dat het ook na dit hele wasritueel niet schoon voelt. Ik verheug me na een week niet wassen enorm op mijn wasbeurt. Maar tijdens het wassen merk ik niet dat het vet oplost; mijn handen blijven erg vet en ik voel geen verschil in mijn haar. Bij het kammen en in model brengen, voelt mijn haar nog steeds stug en vettig. Wel minder vet dan voor het wassen, maar absoluut niet squeaky clean. Dat gevoel van schoon haar mis ik heel erg. Ook sta ik regelmatig hard te zuchten en te klagen voor de spiegel, wanneer het echt niet in model wil.

Ondanks dat ik mijn haar niet fris en fijn vind, merkt mijn omgeving er weinig van. Ze zien natuurlijk wel dat ik het vaker vast dan los draag, maar iedereen zegt dat het er niet vet uitziet. Het stinkt ook niet gelukkig, dat kan Gerbrand beamen. Het ruikt gewoon naar haar. Ik borstel het wel elke dag goed door met de zwijnenhaarborstel en zo verwijder ik ook heel wat vet en oud haar. Mijn borstel was ik dus wel regelmatig, mét zeep.

Opgeven is geen optie

DIt is 's avonds, op de dag dat ik het gewassen heb. Ik heb de bovenkant vastgemaakt met een knip, want het werd alweer te vet om helemaal los te dragen.
Dit is ’s avonds, op de dag dat ik het gewassen heb. Ik heb de bovenkant vastgemaakt met een knip, want het werd alweer te vet om helemaal los te dragen.

Het is dus nog geen ‘hallelujah-dit is geweldig-dit moet je écht doen’-verhaal. Mijn haar is nog niet merkbaar minder vet geworden in de afgelopen vier weken. Ik sta er versteld van hoeveel talg mijn hoofdhuid produceert en ben benieuwd wanneer die productie nou ein-de-lijk eens af gaat nemen. Mijn hoofdhuid is blijkbaar een beetje traag van begrip. Hopelijk kan ik over twee weken een positieve blog posten met foto’s van prachtig, glanzend, soepel vallend haar. Duimen jullie mee?

4 comments

  1. Ik heb ook al van alles geprobeerd om mijn haarwasroutine te veranderen, maar dit, niet wassen, nog altijd niet. De 2,5 jaar-durende periode dat ik waste met natriumbicarbonaatoplossing was al vreselijk genoeg, achteraf bezien 🙂 Als ik dit probeer, zou ik gedurende die hele periode ook gewoon het huis niet uit willen, zodat niemand mijn vieze haren hoeft te zien.

    Like

Geef een reactie

