Groener leven: geen shampoo meer gebruiken

Ik las er een paar weken voor het eerst over op de blog van Iris: er zijn hele hordes mensen die hun haar niet meer met shampoo wassen, maar alleen nog maar met water. Ze zijn er lyrisch over: hun haar heeft nog nooit zo goed gezeten, wordt nog nauwelijks vet en hun hoofdhuid is kalm. Ik werd meteen nieuwsgierig: hoe kan dat? En zou dat ook voor mijn haar werken?

We zijn voor onze verzorgingsproducten al overgestapt op spullen met alleen maar biologisch afbreekbare stoffen. Goed voor het milieu en voor ons zelf te filteren water straks in het tiny house. Maar helemaal geen shampoo meer gebruiken én als bonus ook nog eens prachtig haar? Kom maar op! Vol enthousiasme begon ik meteen. Ik spoelde mijn haar ’s ochtends uit met water, kamde het voorzichtig door en bracht het met mijn vingers in model. Het leek in eerste instantie normaal te zitten, maar ’s middags werd het al vet. Heel vet… Ik vlocht de zijkanten in om er niet aan te zitten, maar het voelde toch echt niet prettig. Ik bekeek het blog van Sabine Metz op ikbenirisniet.nl nog eens goed en klikte door naar de veel uitgebreidere handleiding van Just Primal Things. Ok, ik had me er beter meteen goed in kunnen verdiepen, want de no-poo-methode bleek heel wat meer voeten in aarde te hebben dan ‘gewoon geen shampoo’ meer gebruiken.

Inlezen
Toch nog maar een keer gewoon met haren wassen met shampoo dan en daarna écht beginnen met ‘no poo’. Ik waste mijn haar al wat langer niet meer dagelijks, maar ongeveer elke drie dagen, dus het begin zou niet lastig moeten zijn. En in die dagen kon ik mooi de items die ik voor het hele no-poo-gebeuren nodig zou hebben, verzamelen. Ik schafte een borstel met echt zwijnenhaar aan (met haar van zwijnen die daar niet speciaal voor gedood zijn en olijfhout van bomen die geen vruchten meer geven), kocht een grove kam en pikte een oud t-shirt van Gerbrand. Nu ik alle blogs van Just Primal Things grondig had gelezen en het juiste materiaal in huis had, was ik er écht klaar voor. Eerste stap: mijn haar zo lang mogelijk helemaal niet wassen…

De eerste dag na de haarwasdag was er natuurlijk nog niets aan de hand. Ik was me wel veel bewuster van mijn haar en probeerde er niet teveel aan te zitten, want dan wordt het alleen maar sneller vet. De volgende dag zat het ook nog redelijk; voor de zekerheid nam ik wel een elastiekje mee naar mijn werk, zodat ik het bij twijfel in een staart kon gooien. De volgende dag kwam mijn nieuwe borstel binnen en zoals dat gaat met nieuwe speeltjes: meteen uitproberen! ’s Avonds kamde ik tijdens een aflevering van ‘Ik vertrek’ uitgebreid mijn haar. Fijn zeg, zo’n goede borstel in plaats van zo’n plastic geval van de Etos. Een borstel van echt haar schijnt het talg van je hoofdhuid op te nemen en transporteert het naar de rest van je haar. Dat vette spul op ons hoofd, waarvan we geleerd hebben dat het vies is en eraf gewassen moet worden, schijnt juist heel verzorgend te werken. En regelmatig wassen met shampoo zorgt ervoor dat je hoofdhuid veel meer talg aanmaakt dan noodzakelijk.

Stink ik al?
Het ’s avonds borstelen zou ervoor moeten zorgen dat het vet ’s nachts door mijn haren opgenomen kon worden. De volgende ochtend was het inderdaad wel wat minder vet, maar los dragen ging nu echt niet meer. Ik word gelukkig steeds behendiger in het invlechten van mijn haar of draag het in een knot. Zo weet ik het haren wassen te rekken tot precies een week na mijn laatste wasbeurt. Zo lang heb ik nog nooit mijn haar niet gewassen! Af en toe checkte ik even bij Gerbrand of hij mijn vette bosje niet té vies vond. Maar hij had er gelukkig geen problemen mee.

Het wassen
Het wassen van je haar is bij de no-poo-methode toch net een stukje ingewikkelder dan gewoon wassen met shampoo. Eerst mag ik mijn hoofdhuid masseren met mijn vingertoppen. Daarna is het zaak om het losgemaakte vet (ja, ieuwl) zoveel mogelijk te verdelen over de rest van mijn haar. Door telkens een pluk haar tussen twee vingers door te trekken, wordt het talg naar beneden getransporteerd en kan het opgenomen worden door het droge gedeelte. Ik ben nogal een pietje precies, dus met dit klusje was ik wel even bezig. Na dit ritueel moet het goed geborsteld worden en daarna is het pas tijd om onder de douche te springen. Met heet water, nog nèt niet te heet, moet ik het vet oplossen en uit mijn haar spoelen. Ook deze stap kost me aardig wat tijd (en water…) en mijn handen worden zelfs vet. Ik heb niet het idee dat er veel vet uitgespoeld wordt en mijn haar voelt zeker niet zo squeaky clean als bij wassen met shampoo. Na de hete douche komt de grootste uitdaging: spoelen met ijskoud water om de schubben weer te sluiten. Brrr! Na het wassen droog ik mijn haar met het oude t-shirt van Gerbrand en kam ik het met een grove kam voorzichtig door.

Resultaat tot nu toe
Ik ben nu drie weken bezig met ‘no poo’ en tot nu toe valt het me mee. Mijn haar voelt wel een heel stuk vetter aan, maar het is daardoor wel stugger en blijft beter zitten. Ook ziet het er anders uit: het is bovenop een stuk donkerder. Mijn moeder en een goede vriendin vroegen zich al af wat ik met mijn haar had gedaan. Ik draag het niet vaak meer los, want dat voelt niet echt heel fijn, maar in een staart, ingevlochten of in een knot is het prima te doen. Het invlechten gaat zelfs een stuk gemakkelijker, want het is niet meer zo zacht of pluizig. Ik mis wel het even lekker met mijn handen door mijn haar gaan en de geur van shampoo tijdens het wassen. Ook krijg ik een enorm rood en warm hoofd van het spoelen met het hete water; ik probeer mijn gezicht zoveel mogelijk uit de straal te houden zodat mijn droge huidje niet extra uitdroogt.

Deze ‘vette periode’ kan wel zes weken tot twee (!) maanden duren…Ik ben nog maar op de helft dus, als het meezit. Maar mijn nieuwsgierigheid naar het uiteindelijke resultaat wint het tot nu toe nog steeds van mijn verlangen om dat vet er in één keer uit te wassen met shampoo. Ik hou het stug vol en hoop over nog eens drie weken met trots te kunnen melden dat mijn haar nog nooit zo goed gezeten heeft…!

6 comments

  1. Leuk dat je no poo probeert! Ik heb het 1,5 jaar geprobeerd, maar heb het recent opgegeven… Toegeven: ik was niet consequent in talg uitsmeren (te weinig geduld), maar ik heb m’n haar nooit vetvrij gekregen. Vermoedelijk door ons kalkrijk leidingwater. Als je in het tiny house met regenwater wast zal dat natuurlijk geen issue zijn, ik hoop dat het je lukt! Moed!

    Like

    • Jeetje, dan heb jij wel een ijzersterk doorzettingsvermogen en heel veel geduld als je het dan toch 1,5 jaar volhoudt! Ik hoop over een paar weken toch wel heel wat minder vet haar te hebben…

      Like

      • Het wordt minder vettig, zal je zeker merken! Was gemotiveerd om het nog eens te proberen n.a.v. het artikel van Just Primal Things. Vanmorgen gemasseerd, talg uitgestreken, geborsteld, gedoucht en met ijskoud water nagespoeld (de horror!) Maar nog steeds voelt de bovenste 10cm vettig aan. Bovendien heb ik extra volume nu, maar ik heb van nature al veel volume, dus is het ’n beetje overkill 🙂 Maar ik probeer eens om elke dag te borstelen zoals ze aanraadt (ik ben lui en kam mijn haar normaal niet eens!) Ben benieuwd 😀

        Like

  2. hoi natasja, ik was mijn haar nu , na 4 jaar no po , met de olijfolie zeep waar jij wasmiddel mee maakt en dit bevalt me heel goed, lekker schoon en 1 keer in de week wassen is gewoon genoeg, groet Dirkje

    Like

Geef een reactie

