Jouw vragen over ons tiny-house-avontuur [deel 4]: opruimen & voor altijd?

Alles moet weg! Nu! Of nou ja nu, we willen niet in een leeg huis wonen. Dus veel van de grote meubels blijven tot we daadwerkelijk verhuizen naar ons tiny paleisje. Maar dat er nu al veel weg kan, daar zijn we de laatste weken al achter gekomen. We ontspullen ons een slag in de rondte, maar zoals in dit opruimfrustratieblog te lezen is, valt het tegen hoeveel je daarvan merkt. Doorzetten dus, leger zal het worden… Ook jullie waren erg benieuwd naar hoeveel spullen we daadwerkelijk weg gaan doen. Vandaag dus antwoord op jullie opruimvragen!

@VrouwV: Ruim je alles definitief op of heb je een opslag achter de hand (subvraag: is dit tijdelijk of echt voor altijd)
Niek Smit: Houd je nog ergens anders een opslag, of ga je helemaal voor minimalisme? 🙂
@Soerajja: Denken jullie hier lang te wonen of is het een avontuur en zien jullie wel?
We willen niet alleen graag minder spullen, omdat we er straks geen ruimte voor hebben. We willen ook graag minder spullen, omdat we denken dat we daadwerkelijk minder spullen nodig hebben. En omdat we het gevoel hebben dat minder spullen voor minder ruis zorgt. We hoeven minder te onderhouden, aan te schaffen of te repareren. Dat scheelt een hoop gedoe én geld.

We zijn al gestart met het opruimen en wegdoen/verkopen van spullen. We hebben de keuken opgeruimd, de buffetkast aangepakt en Natasja’s kledingkast uitgemest. Ook hebben we een hoop spullen op Marktplaats, Bol.com en een Facebook Weggeefhoek gezet. En de kringloopwinkel is erg blij met de boodschappentassen vol spullen die we daar afleveren. De spullen die we nu weg hebben gedaan, hebben we nog geen seconde gemist.

We gaan dus definitief opruimen en er gaat niets in de opslag. Niet die salontafel die ik (Natasja) gered heb van het grofvuil en eigenhandig heb opgeknapt. Ook niet die toffe lamp boven de eettafel. En al helemaal dat leuke bakblik in de vorm van een hart niet. Het zijn maar spullen, dat beseffen we steeds meer. Alles is vervangbaar en we kunnen prima leven zónder spullen die het grootste deel van de tijd alleen maar ruimte opvullen en stof verzamelen. Dus ja, we gaan ervan uit dat het voor altijd is en storten ons er vol in. Er is altijd een andere weg, mocht dat nodig zijn.

Gonda Schalij: Waar laat je je boeken? (Alles op e-book? Maar je papieren boeken zijn toch ook heilig! 😮😳😊) Je kleding? Of ga je daarin ook cutten/minimaliseren? Wat is er nou leuker dan iets nieuws kopen!
Ooit droomde ik (Natasja) van een eigen bibliotheekkamer. Zo’n eentje waarvan elke wand bedekt is met boekenkasten tot aan het plafond, een laddertje om bij de bovenste planken te kunnen, een groot antiek bureau in het midden en een fijne stoel om in te lezen. Maar als ik heel eerlijk ben: de boeken in mijn drie boekenkasten staan er maar wat te staan. De meeste zal ik nooit een tweede keer lezen. Ik blijf het een mooi gezicht vinden: goedgevulde boekenkasten in een woonkamer. Maar als ik moet kiezen tussen een berg boeken of de vrijheid van het leven in een tiny house, dan is de keuze nu heel simpel.

Dus ja: de boeken gaan weg. Bijna allemaal, een paar bijzondere zal ik bewaren. In het tiny house ga ik meer lezen op mijn ereader en als ik een papieren boek gelezen heb, zal het daarna weer de deur uitgaan. Een aantal van mijn boeken staan nu al op Bol.com en daar komen de komende tijd nog meer bij. Dus heb jij wel behoefte aan vers leesvoer? Neem een kijkje!

Mijn kledingkast heb ik ook al flink uitgemest, maar ik denk dat deze nog wel een stukje leger zal moeten zijn. Dat is best lastig om in één keer te doen, dus ik ga per seizoen kijken wat ik draag en wat er weg kan. En ik leer nu al beter om kledingstukken op verschillende manieren te combineren, zodat het toch af en toe ‘nieuw’ voelt. Ik ben daar niet zo’n ster in, maar oefening baart kunst. En vooral als je gewoon niet meer kleren hebt, haha. Ik wil ook proberen om de komende tijd geen nieuwe kleding aan te schaffen. En mocht dat toch nodig zijn, dan zal het een item in de kast moeten vervangen.

Michiel van der Stoep: Merk je nu al voordelen van het “ontspullen”? Is een van overbodige spullen ontdaan groter huis (empty house 😉 ) een alternatief voor een tiny house?
We zitten nu middenin het grote ontspullen en merken vooral dat het nog best lastig is om op de voor ons meest efficiënte en waardevolle manier van onze spullen af te komen. Een deel is al naar de kringloop gegaan en daar zullen we de komende tijd vast nog vaker spullen droppen. Een ander deel proberen we via Marktplaats en Bol.com te verkopen, zodat we de opbrengst kunnen investeren in onze tiny-house-plannen. Maar het betekent op dit moment dat we vooral veel spullen aan het uitzoeken en heen en weer slepen zijn. Er zijn nieuwe dozen gekomen, gevuld met spullen voor Marktplaats, familie en vrienden en we zijn dagelijks bezig met reageren op biedingen, inpakken van bestellingen en regelen dat spullen opgehaald worden. Dat zal vast op een gegeven moment minder worden, als de spullen allemaal daadwerkelijk weg zijn. Maar voor nu levert het ontspullen niet minder, maar juist méér ruis op.

Of een groter huis zonder overbodige spullen een alternatief is voor een tiny house? Voor ons niet, want minimalisme is slechts één aspect van een tiny leven. Het gaat ons ook om de duurzaamheid en de verlaging van onze leefkosten.

Lisanne Mathijssen: Ik kreeg het idee dat je het leven andersom leeft: iedereen gaat van weinig spullen en een klein huis naar veel spullen in een groot. En ik dacht ook: voor hoe lang ga je dit leuk vinden? Is het niet een intens verlangen naar een vakantieomgeving die je – als die standaard is – ook weer zat gaat zijn? En wat als je kinderen wil? (Ik zeg dit vanuit een ‘hoi ik heb net een groot huis gekocht en ga trouwen’-burgerlijkheid, waarin ik het idee heb dat ik eindelijk eens dingen geregeld heb in m’n leven).
Een leven in een tiny house wijkt inderdaad flink af van wat ‘normaal’ is. We kiezen ervoor om géén hypotheek te nemen en niet te werken voor méér spullen in een groter huis, maar om onze tijd en ons geld anders te besteden. Hoe lang we dit leuk gaan vinden is voor ons ook een vraag. We hebben natuurlijk geen ervaring met het leven in een tiny house. Het zal vast niet altijd leuk zijn. Toevallig lazen we vandaag net dit blog van Marjolein in het klein. We volgen haar op de voet en het is heel interessant om te zien welke uitdagingen zij tegenkomt bij het off-grid leven. Ook wij zullen vast even flink balen als we in een strenge winter ineens zonder stroom zitten en we dus ook geen verwarming of warm water hebben. Maar hopelijk wegen de voordelen van deze manier van wonen (minder kosten, meer vrijheid, in de natuur, milieuvriendelijk) ruimschoots op tegen de eventuele nadelen. Wij zijn heel benieuwd en kunnen eigenlijk niet wachten…!

2 comments

  1. Hier nog zo’n fan van lezen zonder privébibliotheek! Ik lees fictie ook vooral op de ereader en heb een beperkt aantal non-fictie boeken. Als ik merk dat ik een boek niet meer gebruik of als ik weet dat ik er nooit meer in ga bladeren, doe ik het weg. Als kind was ik fan van Belle en het Beest en verliefd op de bibliotheekkamer, maar het zelf hebben en betalen en afstoffen? Nee, dank je! 😀

    Like

Geef een reactie

