Jouw vragen over ons tiny-house-avontuur [deel 3]: een heel persoonlijke vraag

De eerste vraag wanneer we vertellen over onze tiny-house-plannen is: hoe klein is tiny?! De meest gestelde tweede vraag is: maar hoe moet dat dan wanneer jullie kinderen krijgen? Dat is natuurlijk een hele logische vraag aan een smoorverliefd stel van begin/midden dertig (raad jij maar wie begin en wie midden is).

Op zich is er een simpel antwoord op deze (best wel persoonlijke) vraag: daar hoeven we geen rekening mee te houden, want we hebben geen kinderwens. Maar ondanks de eenvoud van dit antwoord, moeten we het vaak extra uitleggen. Geen kinderwens hebben is een afwijking van wat ‘normaal’ is. En als je niet doet wat ‘normaal’ is, dan levert dat reacties op. De meest irritante: ‘wacht maar, ik spreek jullie over een jaar wel weer’ of ‘ja ja, degenen die het hardst roepen, krijgen het snelst kinderen.’ Als we blijven benadrukken dat dit niet zo zal zijn, wordt er vaak gegrinnikt en met een knipoog herhaald: ‘dat komt nog wel!’

Dat wil toch elke jonge vrouw?
De reactie die mij (Natasja) het meest verbaasde was die van een vrouwelijke nefroloog, een paar jaar geleden. Ik was daar voor een gesprek, omdat mijn vader op termijn een van mijn nieren zal krijgen. Omdat ik een ‘vruchtbare leeftijd’ heb, moeten ze vragen of er een kinderwens is. Logisch, want het kan een extra risico zijn om zwanger te raken met maar één nier en daar moeten ze je uiteraard over inlichten. Ik antwoordde dat ik geen kinderwens had en dat ik niet het idee had dat dat zou veranderen. Ik had toen trouwens nog geen relatie. De nefroloog antwoordde bloedserieus dat ik dat nog helemaal niet zo zeker kon weten, dat ik nog wel tot mijn veertigste kinderen zou kunnen krijgen en dat ik er heel goed over na moest denken of ik dan wel mijn nier wilde doneren. Ik antwoordde nogmaals dat ik geen kinderwens heb en dat de gezondheid van mijn vader voor mij vele malen belangrijker is. De nefroloog werd gewoon een beetje kwaad en drukte me op het hart dat ze het me zou blijven vragen, mochten we het traject ingaan. Het meest vervelende aan dit voorval vond ik haar stellige overtuiging dat ik heus wel kinderen zou willen, ik wist het blijkbaar gewoon zelf nog niet. Met andere woorden: elke jonge vrouw wil kinderen, punt.

Waarom niet
Het is best wel vreemd dat je vaak wel moet uitleggen waarom je geen kinderen wilt, maar dat een keuze vóór kinderen geen onderbouwing nodig heeft. Het is niet gemakkelijk onder woorden te brengen waarom we geen kinderwens hebben. Al vrij vroeg in onze relatie kwam dit onderwerp ter sprake en we waren allebei opgelucht dat we er hetzelfde over dachten. Er rammelt niets bij ons, er is geen ‘gevoel’ dat we ooit wel kinderen zouden willen en dat is ook niet veranderd naarmate we langer een relatie hebben. We zien het helemaal niet voor ons: een leven met kinderen van onszelf. Een leven samen, dát willen we zeker weten.

Als je zo’n antwoord geeft, krijg ik (Natasja) ook vaak de neiging om te benadrukken dat ik helemaal geen hekel aan kinderen heb. Integendeel: ik ben er dol op! Ik ben trotse tante van het liefste neefje van de wereld (Tante Boek, aangenaam) en ik heb veel vrienden met kinderen die ik graag zie. Zowel de vrienden als de kinderen dus 🙂 Ook Gerbrand doet het goed bij de kleintjes, getuige de überschattige uitspraak van het zoontje van een van onze vrienden, in pretpark Drievliet: ‘ik hou van jou, Gerbrand!’ Maar dit alles zorgt er niet voor dat we een eigen spruit of spruiten zouden willen.

Ok, geen kinderen dus, dat is duidelijk. Tiny-house-technisch is dat natuurlijk heel handig: het scheelt een aanbouw of een toekomstige verhuizing naar een groter huis. We kunnen het huis precies zo inrichten dat het voor ons perfect is. Toch zijn er genoeg gezinnen die serieus overwegen om in een tiny house te gaan wonen, zowel op het forum van Tiny House Nederland als elders online zijn er genoeg voorbeelden te vinden. Het kan dus wel: wonen op een klein oppervlakte mét kinderen. Maar wij blijven gezellig met z’n tweetjes op zevenentwintig vierkante meter wonen.

5 comments

  1. Leuk om te lezen. Ik vind het ook niet gek dat je geen kinderen wilt. Zelf heb ik ook totaal geen kinderwens en mensen om mij heen ook niet. Snap ook niet waar mensen zich mee bemoeien, jouw leven toch? 🙂 Het is niet alsof je elk kind in je buurt wegjaagt haha.

    Like

Geef een reactie

